Facilitator i netværksgruppe: Change Management – i et digitalt perspektiv

Jeg har muligheden for at facilitere en netværksgruppe under VidenDanmark – her er mit oplæg til hvad netværksgruppe skal omhandle:

Teknologi har betydet en gennemgribende ændring af både køber- og brugeradfærd på nettet. Denne kunde- eller brugerrejse kæmper både virksomheder og organisationer for at imødekomme gennem udvikling af digitale løsninger, der har til formål at gøre det så let som muligt for køberne eller brugerne at eksekvere.

Derfor har flere og flere virksomheder og organisationer ’digital transformation’ på agendaen – omstillingen til kontinuerligt at kunne imødekomme krav og forventninger, hvad enten det angår kunder (købsprocessen, after sales support eller efterfølgende fastholdelse af kundeloyalitet) – eller brugere (selvbetjening).

I organisatorisk kontekst kan en ’transformation’ betegnes som en proces bestående af dybdegående og radikale ændringer, der orienterer virksomheden i en ny retning og til et nyt niveau. En transformation indebærer en grundlæggende ændring af virksomhedens karakter/DNA. Længere nede på skalaen findes begrebet ’turnaround’, der indebærer større fremskridt men på samme plan.

Hvad enten virksomheden eller organisationen skal står over for en digital transformation eller en digital turnaround påvirker processen de ansatte. Jo støre transformationsproces som virksomheden eller organisationen beslutter sig for, jo større organisatorisk og menneskelig påvirkning – og dermed jo større behov for forandringsledelse.

Hvor digital transformation eller turnaround er selve den proces, som virksomheden eller organisationen gennemgår, vedrører forandringsledelse HVORDAN denne proces håndteres, når det kommer til mennesker.

Netop håndteringen af menneskelig adfærd er en større og støre udfordring i mange virksomheder og organisationer.

Derfor skal virksomhedens eller organisationens ledelse ikke blot have en digital strategi og handlingsplan for, hvilke aktiviteter de vil iværksætte for bedst at støtte op om kunde- eller brugerrejsen. De skal også have en strategi og en handlingsplan for, hvordan de får de ansatte med på rejsen. De udgifter og de gevinster, som en seriøs forandringsledelses indsats medfører udelades ofte af business casen. Det er helt afgørende for den samlede gevinstrealisering, at virksomhedens digitale investeringer også målrettes denne dimension, kun derved kan der skabes konkurrencemæssige fordele og en sund bundlinje.

Til at løse denne opgave anvender virksomheder og organisationer i stigende grad en Change Manager funktion, som kan bistå i udarbejdelse og kommunikation af et overbevisende beslutningsgrundlag, der favner både forretning, organisering og ansatte. Samt i udarbejdelse af en plan, hvor målsætninger, digitale investeringer og ROI er realistiske og gennemarbejdede.

Samtidig er en digital transformationsproces kendetegnet ved, at den berører alle hjørner i virksomheden fra salg og marketing, til indkøb, produktion og logistik til HR og Finans. Derfor har Change Manager funktionen en central rolle i dels at understøtte de enkelte (berørte) områder, men også at assistere på tværs af områder – i det samspil af tandhjul, der får en virksomhed til at fungere i hverdagen.

Arbejder du med at gennemføre digitale forandringer, og vil du gerne dele viden og udveksle erfaringer med kollegaer fra andre virksomheder og organisationer, så er denne videngruppe skabt for dig.

Udbytte

Vi vil arbejde med Digital Change Management på 2 niveauer:

Det strategiske niveau:

  • hvordan der kan udarbejdes strategi og handlingsplan for også at få organisation og ansatte med på den digitale rejse
  • hvordan den digitale business case også kan omfatte omkostninger og gevinster forbundet med forandringsledelse – som en naturlig del af den samlede gevinstrealisering.
  • hvordan der kan udarbejdes digitale KPI’er, der sikrer opfølgning på effekten af forandringsledelse

Det operationelle niveau:

  • hvordan forandringsledelse kan udøves effektiv ikke blot i de enkelte forretningsområder, men også i samspillet på tværs af områder
  • hvordan ledere kan klædes på til at tage ejerskab for forandringen
  • hvordan nye rutiner kan forankres i virksomheden/ organisationen
  • hvordan der kan følges op effekten af forandringsledelse
  • hvordan der kan etableres forandringsvilje – og hvordan den den forandringsmæthed, der naturligt opstår, kan håndteres

Inden for denne ramme definerer gruppens medlemmer hvilke(t) tema(er), der skal drøftes på de enkelte møder. Vigtigst er, at indholdet på de enkelte møder afspejler de ønsker og behov, du og de øvrige medlemmer i gruppen har.

Gennem erfaringsudveksling og sparring mellem medlemmerne i gruppen vil du få direkte anvendelige input til din rolle som Change Manager, og du vil komme hjem med inspiration til nye løsninger af opgaver i din egen virksomhed/organisation.

Målgruppe: Change managers, Proces- og Strategikonsulenter, Projektledere  og andre, der arbejder med at gennemføre digitale ændringer i virksomheder og organisationer og gerne vil have ideer til metode og praktiske værktøjer samt sparring med andre ligesindede til at håndtere udfordringerne i dagligdagen.

Form: Vi arbejder med en blanding af faglige oplæg og cases fra deltagerne og fra andre relevante virksomheder/organisationer. Desuden deler vi viden og udveksler erfaringer blandt gruppens deltagere.

Videngruppen faciliteres af VidenDanmark og der er tilknyttet en uafhængig faglig facilitator.

Se mere her: http://tinyurl.com/je27j5p / http://www.videndanmark.dk

Reklamer
Lagt i Om Cathie

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Arkiver
Kategorier
Follow digitalchange on WordPress.com
%d bloggers like this: